onsdag 5 oktober 2011

Ungersk köttgryta med klimp

Vi skulle träffas på Central Bar vid Nytorget, några vänner. Men blir avskräckta av rykte från tillförlitligt håll om dyra priser och snobbig betjäning.  Själv har jag ätit en otroligt god ungersk gryta där och personalen var en gång riktigt gullig. Men en annan gång drabbades vi av en liten  snorkig typ som ifrågasatte våra val av mat och vin. Hallå! Vem bestämmer vad jag vill äta på krogen? Kyparen eller månntro jag? Det var faktiskt en kypare vi kände oss förföljda av, vi blev utskällda av honom tidigare på en italiensk restauang i grannskapet - när han blandat ihop våra kontokort. Oproffsigt!
Så valet blir i stället mitt kök. Nu funderar jag på hur min ungerska vän Hanna gjorde sin goda ungerska gryta med klimp? Har någon ett bra recept så är jag tacksam, annars provar jag mig fram - vi kör knytis. Det är trevligt. Jag gör huvudrätten, de andra gör förrätter, smågodis och efterrätt. Lovar återkomma med rapport om grytan!

Inga kommentarer: