torsdag 6 oktober 2011

Funderingar kring Bikramyoga

Yoga är ett fantastiskt sätt att finna koncentration i sitt skrivande. Den som läst våra böcker vet ju också att Liselotte i Lingon och Lust har en yogastudio i sitt hus i Östersund. Jag var lite nyfiken på Bikramyoga som utförs i ett rum där det är 40 grader varmt - men blev besviken vid mitt första besök, urdålig ledare som skrek ut order utan instruktion som på ett gympass. Än mer förskräckt blev jag när en vän berättade om sitt Bikrampass. Hon blev yr och mådde illa och ville gå ut ett tag. Hon lade sig på bänken i omklädningsrummet. Då kom ledaren in och hämtade henne. "Det är verkligen inte bra för gruppdynamilken att någon går ut" var hennes motivering. Min vän gick tillbaka in trots yrsel och det blev väl okej. Nu har jag hört av flera andra att de upplevt samma sak. Man får inte lämna salen. I det ena fallet sade ledaren "Om du går ut så får du sitta i omklädningsrummet tills passet är slut. Du får inte gå igenom salen."
Men vad är detta? Om jag mår illa, blir yr - ska jag fortsätta yoga i ett fyrtiogradigt rum? Det är inte farligt, försäkrade ledaren min vän. Hur vet hon det?
Jag kan tro att det kan vara skönt att vistas på sina egna villkor i ett varmt rum och utföra yoga. Men den här formen av Bikramyoga är jag djupt skeptisk till, den svär mot hela idén med yoga för mig.
Dessutom hörde jag i ett radioinslag att den numera mycket förmögne herr Bikram sökt patent på de uråldriga yogarörelserna. Det gjorde mig än mer skeptisk.
Har du någon erfarenhet av detta?

Inga kommentarer: