måndag 2 augusti 2010

Krusbär och känslor

Eva skrev om blommor och bär hemifrån. Det är något alldeles speciellt, att liksom återplantera betydelsefulla delar av sin tillvaro.
På ön har jag liljor från sambons rötter Lagmanslandet i Jämtland, rabarber från mamma och pappa i Holmsund och en rhododendron från Eva, bland annat. Jag har en ros från älskade vännen Snickar-Peter och örter från grannen. Farmors buske står vid stigen in till tomten och alltihop det här gör att man påminns om kärlek och vänskap snart sagt varje gång man sticker ut näsan genom dörren.
En annan kär planta är krusbärsbusken jag hittade i skogen. Någon har någon gång försökt plantera den i ett skogslandskap där den förde en tynande tillvaro. Den stod där vi bestämde oss för att bygga ett hus. Den bestod av två pinnar och några blad. Jag grävde upp den och slängde ned den i det jag planerade skulle bli en köksträdgård. Jag var inte särskilt hoppfull men tänkte, går det så går det.
Det gick.
Här är årets första krusbärskräm. Ett bär som för övrigt är ett mycket litterärt. Lagomt syrligt att skriva om!

7 kommentarer:

Anonym sa...

En så fin berättelse! Kärlek rakt igenom!

Anonym sa...

Kräm, rabarber eller krusbär eller jordgubb, ger mig en sådan känsla av barndomsnostalgi.

Maria sa...

Jag läste "Smultron o svek" för en tid sedan, o fick häromdagen reda på (av ren tur, måste jag säga!!) att det finns ytterligare tre böcker i er härliga serie kring LaStella!
Ska nu försöka få tag på dessa tre, då min stads bibliotek endast har tagit in de övriga böckerna som "stor stil".
Ville dock bara tala om att jag tyckte den första av era böcker var mer än läsvärd, o att jag nu ser fram emot att läsa de övriga!

Annica och Eva sa...

Hej Maria! Det är bra att böckerna finns i stor stil - men åh så fula omslag, vi har aldrig fått säga ja till dem. Vi älskar däremot våra "vanliga" omslag. Vi tycker du ska tjata på ditt bibliotek att ta in dem, de finns på många olika bibliotek runt om i landet. Vi är jätteglada att du gillar vår bärbok:)

Annica och Eva sa...

Tack Carina!

Helt rätt anonyma vän, kräm är barndom!

KarinW sa...

Oj vad kul! Inte visste jag att ni bloggade och inte att det kommit ut en fjärde bok, ska snoka reda på Lingonboken för den har jag missat! Älskar era böcker!

Annica och Eva sa...

Tack Karin! Allt beröm värmer, många kramar.