söndag 6 september 2009

Dags för äpplen från egna träd

Mitt äppelträd ger inte många frukter i år, jag har plockat några genomskinliga gröna från de knotiga grenarna.

Måste beskära, måste ympa. Ett annat år. På Annicas tomt finns ett äppelträd som dignar av härliga röda äpplen, inte så goda att äta men perfekta till paj med ett smuligt täcke av krispiga havregryn, smör, lite socker, mjöl och kanel.

Eftersom jag för tilfället äter LCHF så vill jag inte ha mjöl eller socker. Det fick bli äpplen i ugn i stället. Jag skalade och klyftade några äpplen och varvade i en form med mycket kanel, honung, hackade nötter. In i ugnen. 220-225 grader i ungefär 20 minuter til. Lättvispad osockrad iskall grädde till, det få man äta! Honungen kanske är lite tveksam, men det tog jag ändå!

Inga kommentarer: