fredag 4 september 2009

Minns sommarens fröjder när du njuter av din Hiramsylt i vinter

Min mamma pratade om Hiram med ett lyriskt tonfall. Men det var egentligen bara ett enda recept hon menade då, Hirams svartvinbärssylt. Den är gudomligt god. Jag har mammas recept. Jag kokar som hon gjorde. Ändå blir den aldrig lika god, nostalgiskt dröjer den sig kvar i minnet tillsammans med min lilla mammas förtjusning. Här är hennes Hiramrecept i alla fall:

Mamma Gullis Hiram

2 liter svarta vinbär
1 liter vatten
2 liter strösocker

Rensa bären och skölj. Lägg dem i en gryta med vattnet. Det ska koka i cirka en kvart. Då tar du grytan från spisen och rör ner sockret (och ja, jag vet, det är mycket socker!) Rör och rör tills allt socker har smält.

Jag brukar frysa min sylt. Ta fram den i vinter och njut av sommaren.

2 kommentarer:

Smörblomma sa...

Trevligt med recept på bloggen, jag lägger ibland också ut mina favoritrecept.

Annica och Eva sa...

Hej Smörblomma! Då måste vi genast titta in hos dig. Vi letar alltid receptinspiration. Bästa hälsningar från Eva o Annica