onsdag 23 september 2009

Romantisk marängsviss eller bitterljuv lingonmaräng

Den trevlige Dan Höjer beskriver i fina tidskriften Opsis barnkultur, Evas senaste egna bok, Mellan två världar, som en osannolik men romantisk marängsviss. För oss som älskar marängsviss är det härligt. "Vore jag 14-15 hade jag slukat boken och drömt om att göra detsamma som huvudpersonen", skriver han.
Johanna, huvudpersonen, tröttnar på att föräldrarna behandlar henne som ett kolli, hon skolkar från skolan, jobbar på kafé och drar sedan i hemlighet till Paris för att träffa sommarkärleken. Vad roligt jag hade när jag skrev den. Jag var Johanna i några intensiva månader. Dan tycker föräldrarna är för lättlurade. Kanske, men föräldrar är ofta lättlurade, vi vill att allt ska vara så bra. Jag är glad att läsningen av boken är som lustfylld marängsvissförlustelse.

Marängsviss kan alla göra. Här får Dan och alla ni andra i stället ett recept från Lingon och lust på Vilgots bitterljuva lingonmaräng:

3 äggvitor
1 dl strösocker
1.5 dl färska/frysta lingon blandat med några msk strösocker
1.5msk florsocker
Värm ugnen till 250. Vispa vitor till en styv smet, vänd försiktigt ner sockret.
Värm lite socker i en stekpanna, tillsätt lingon och låt socker och lingon smälta samman, häll upp i en skål.
Häll en tredjedel av marängsmeten i en ugnsfast form, tillsätt lingonen och häll på resten av marängsmeten. Sikta florsockret över ytan,
Grädda i nedre delen av ugnen tills marängen fått fin färg, 5-6 minuter. Servera med grädde eller med lingongrädde (vispgrädde blandat med några skedar god lingonsylt).

Inga kommentarer: