fredag 8 januari 2010

Friday I´m in love

En promenad genom ett mjukt snölandskap, i fönstren lyser varma ljus och skymningen börjar falla. Framför mig på gångvägen går två barn i overaller och vinterstövlar. Det är fredagseftermiddag.
Den bästa av dagar,  friday I´m in love, för att citera The Cure.
Gick och funderade på hur det skulle kännas att vara Anders den här eftermiddagen efter en hård vecka snickarvecka. Där hemma väntar Linda och Fanny i ett gammalt timmerhus som liksom hukar nere vid Storsjöns strand. Jag tror det skulle kännas bra.
Ett kök med tända ljus, kanske en gryta på spisen och ett gott vin till.
Sedan kunde jag inte låta bli att vrida mig åt ett annat håll. Till Börje. Vad gör han en fredagseftermiddag som den här? Kanske förbereder han en överraskning åt Anita som slitit med fredagsbaket år Mario? Vem vet? Ett bad i isvaken nere vid stranden och sedan en varm, het bastu?
Ibland känns personerna vi skrivit om så nära att jag kan längta till dem, deras gemenskap, bekymmer, kärlek och ibland förtvivlan.
Men just idag, tror jag att också de är in love.
Någon av dem gör säkert Champagnesorbet för en kärleksmåltid som finns i Lingon och lust:
2 dl vatten
1 dl strösocker
saft och rivet skal från en halv citron
5 dl champagne
4 äggvitor

Koka vatten och socker till en sockerlag. Koka upp och sjud i 3 minuter. Låt kallna.
Blanda citronskal, citronsaft, champagne och sockerlag.
Vispa äggvitan hårt, blanda ned den och frys i en form.
Servera i champagneglas. Häll en skvätt champagne över, servera till spröda minikakor. Varför inte Marios längtande minidrömmar med lavendelblom...

Inga kommentarer: