måndag 25 januari 2010

"Du och dina pajer!"

Mitt självförtroende  fick sig en knäck i ett praktgräl. "Du och dina pajer", sa mannen föraktfullt. Jag kände mig plötsligt som ett enda mjölpaket hela jag och det var inte så kul. Jag lade ner pajprojektet. Men nu är det återupptaget och det är ju så enkelt och gott. För tillfället funderar jag på om det inte vore perfekt med en radda engångsformar med pajer till ett nyblivet föräldrapar. Det är ju så enkelt att göra paj. Blanda smör, mjöl i food processorn, tryck ut degen som fått vila i kylskåp, fyll med det som känns gott /se förslag nedan/ och så på med en röra av mjölk, ägg och riven ost. In i ugnen. Sedan kan kan frysa och ta fram. Jag har nästan hunnit glömma hur totalt absorberande det är att komma hem med en ny liten baby första gången. Livet blir nog lättare med många frysta pajer att ta till då hungern sätter in och man är fullt upptagen med att få i den lille mat! Så här kommer pajreceptet. Jag ska ge uttrycket:
Du och dina pajer en ny innebörd!

Grundrecept till pajdegen:
150 gram smör
3 dl mjöl
en liten skvätt iskallt vatten
Skär smöret i små kuber, ner med allt i foodprocessorn, kör tills du har en smulig hög, häll upp i plastpåse, in i kylen och låt vila en timme. Ta ut och tryck ut degen snabbt i pajformen. Jag brukar kavla den platt med ett glas klätt med plastpåse så degen inte blir för varm av mina fingrar.
In i ugnen, 200 grader. Förgrädda 12-13 minuter.
Ut med skalet som fylls med goda saker!
Igår strödde jag riven ost i skalet, några matskdar. På med en god köttfärssås, några tomater och broccolibuketter. Sedan en blandning av 3 ägg, 2 dl riven ost, 3 dl mjölk som jag häller över. In i ugnen och grädda cirka 40 minuter tills färgen är gyllenbrun och fin.
Så enkelt! Gör den vegetarisk med massor av lök och paprika. Då brukar jag steka löken mjuk och guldgul innan. Eller bara broccoli och strö på några valnötter. Ja låt fantasin få utrymme. Tänk vad som är gott, fyll pajen, på med äggstanningen och in i ugnen! Du kan bara lyckas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! Det blev en underbar paj!